Probleemgestuurd onderwijs

Het nieuwe leren is een Nederlands onderwijsconcept waarbij studenten  zelf de verantwoordelijkheid nemen om te leren, samen met anderen. Probleemgestuurd onderwijs is hier een voorbeeld van. Het schuldpreventiespel is gebaseerd op de probleemgestuurd onderwijs methode.

Kennis versus gedrag
Bij het inzetten van schuldpreventie interventies worden vaak jongeren als doelgroep genoemd. Voorlichting op scholen behoort dan ook tot één van de meest ingezette preventie interventies. De voorlichting (veelal in de vorm van lessen) richt zich met name op het overdragen van kennis en in mindere mate op het aanleren van vaardigheden.

Dat is opmerkelijk omdat we enerzijds weten dat, willen jongeren (potentiële) financiële problemen het hoofd te kunnen bieden, zij vooral over de juiste vaardigheden dienen te beschikken en anderzijds weten we dat meer kennis niet leidt tot beter gedrag, kortom geen aanzet geeft tot gedragsverandering (Theory of Planned Behavior van Azjen en Fishbein). Kennis kan niet worden overgedragen, want het moet actief worden op gedaan. Kennis die wordt opgedaan in de context van een reële praktijksituatie wordt beter onthouden en wordt beter toegepast.

Wat is Probleemgestuurd onderwijs?

  • De leerstof aangeboden in de vorm van probleemstellingen met een open einde; niet alles is voorgekauwd en er blijven nog vragen open.
  • De studenten werken samen in kleine groepen en leren van elkaar (peer tutoring).
  • Leraren nemen de rol aan van facilitator.

Het schuldpreventiespel en de hieraan didactisch gekoppelde leermethoden passen uitstekend in bijvoorbeeld de module Loopbaan en Burgerschap (L&B).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s